Smarowanie ciśnieniowe łożysk olejem lub smarem

Wieloliniowe i progresywne systemy smarowania

Mehrleitungs- und Progressivsysteme

Progresywny układ smarowania to proste i funkcjonalne rozwiązanie przeznaczone do podawania olejów o lepkości powyżej 40 cST i smarów o klasie konsystencji do 3 wg NLGI. Progresywny układ smarowania idealnie nadaje się do układów posiadających do 200 punktów smarowania i średnim lub niewielkim zapotrzebowaniu na środek smarny. Progresywny układ smarowania może pracować okresowo lub ciągle zarówno w systemach otwartych jak i zamkniętych

Charakterystyka:

Dla systemów wieloliniowych jest charakterystyczne, że smarowanie ciśnieniowe - pompa wielowyjściowa- jest połączona przewodami bezpośrednio z punktami smarowymi.  System wieloliniowy jest często w połączeniu z rozdzielaczem progresywnym,  który z jednego wyjścia pompy zasila wiele punktów smarowych. Rozdzielacze progresywne  mogą zostać ustawione stopniowo - jeden za drugim. Odnosie się to do smarowanie bezpośredniego czyli poprzez pompe, środek smarny jest rozprowadzany do odpowiedniach miejsc smarowania. Ten system pasuje do maszych, linii produkcyjnych oraz urządzeń o małej lub średniej liczby punktów smarowania - do 30 puktów, pod zastosowaniem rozdzielaczy progresywnych do 200 punktów smarowanie, które znajdują się w pobliżu pompy. Ilość punktów smarowych jest zależna od wydajności, odległości odpowiedniego układy czy elementu pompy.  W obszarach, gdzie występują rozdzielacze progresywne,  smar jest rozdzielany proporcjonalnie.

Opis:

Smarowanie ciśnieniowe odbywa się poprzez pompe pracującą pod wysokim ciśnieniem(a). Smarowania miejsca odbywa się poprzez rozdzielacz podłączony bezpośrednio do pompy, albo poprzez rozdzielacze progresywne (b) gdzie występuje małe zapotrzebowanie na środek smarny.
Zasilanie pompą ręczną, pneumatyczną, elektryczną lub pompa wieloprzewodowa, w której wykorzystuje się tylko jedno wyjście. Rozdzielacz główny (pierwszego stopnia) rozprowadza smar do rozdzielaczy drugiego stopnia, a te z kolei do punktów smarowania.


Funkcjonalność:

Podczas pracy pompy, element smarujący jest rozprowadzany pod wysokim ciśnieniem, równomiernie oraz w odmierzonej ilości do miejsca smarowania . Rozdzielacze progresywne pracują sekwencyjnie, dawka smaru jest podawana zawsze w tej samej kolejności, w określonym czasie. Poprzez regulację czasu pracy pompy i czasu przerwy pomiędzy kolejnymi cyklami. Regulacja ta dotyczy całego układu i zmiana tych parametrów może być prowadzona podczas bieżącej eksploatacji.
Poprzez grupowanie wyjść i jest prowadzony indywidualnie dla każdego punktu na etapie projektowania. Wprowadzanie zmian w trakcie montażu oraz eksploatacji nie zawsze jest możliwe. Możliwość grupowania wyjść wynika z zasady pracy rozdzielacza, który podaje na każde wyjście taką samą porcję smaru (dla rozdzielacza typu SSV jest to 0,2 cm3 na jeden cykl). Jeżeli do niektórych punktów smarowania powinna zostać podana większa porcja smaru niż do innych to można to osiągnąć przez grupowanie wyjść. Jedną w korzyści zastosowania rozdzielaczy progresywnych jest blokata całego systemy smarowania w chwili zablokowania jakiegokolwiek punktu smarowego. Do tego stosuje się rozdzielacz SSV-N, który wyposażony jest w czujnik zbliżeniowy.

Standardowe elementy dla układu wieloliniowego oraz układu progresywnego:

  • a – Pompy

    • ręczne - HP 15, HPG 15, HP 500 W, HP 500 W SSV
    • elektryczne - QLS 301, QLS 311, QLS 321, P 203, P 205, P 215, P 230, ZPU 01, ZPU 02
    • pneumatyczne - PP 15, PPG 15, PPO 18, PPGO 18

  • b- Rozdzielacz progresywny

    • SSV, SSV-K, SSV-KS, SSV-KN, SSV-KNQLS, SSV-N, SSVM, SSVM-K, SSVM - KS, SSVM-KN

Dodatkowe elementy:

  • Dodatki (sygnał poziomu środka smarnego w zbiorniku, zawory bezpieczeństwa, manometry itd).
  • Przewody smarne ( rurki, węże, złączki, uchwyty, elementy mocujące i materiały montażowe).

Obszary zastosowania:

Proste i funkcjonalne rozwiązanie przewidziane do niewielkich maszyn i urządzeń. Układ tego typu zasilany jest z pompy, do której przyłączone są rozdzielacze progresywne. Przeznaczone do podawania olejów o lepkości powyżej 40 cST i smarów o klasie konsystencji do 2 wg NLGI. 
Idealnie nadają się do układów o niewielkim lub średnim zapotrzebowaniu punktów na środek smarny.  Układy te mogą pracować okresowo lub ciągle. Do smarowania pojazdów (ciągniki, autobusy) i roboczych maszyn jezdnych (ładowarki, koparki, maszyny rolnicze, górnicze, budowlane) mniejsze  maszyny i urządzenia





Video