Smarowanie ciśnieniowe łożysk olejem lub smarem

Układ jednoliniowy CENTRO-MATIC

Einleitungsschmiersysteme

Charakterystyka:

Dotyczy pompy średniociśnieniowych, które pracują w cyklach. Jeden przewód tworzy linię główną. Cykle przebiegają dzieki temu, że system jest odprężony a następnie ponownie pod ciśnieniem. To powoduje pracę dozowników centro-matic. Podczas jednego cyklu każdy punkt smarny otrzymuje tylko jedną dawkę. Ten system jest stosowany w maszynach i liniach produkcyjnych z małą, średnią i dużą ilością punktów smarnych ( jeden do w niektórych przypadkach do 100). Zaletą jest, jeżeli punkty smarowe są ustawione w jednej linii. Cechą charakterystyczą ( stosując płynny środek smarny) jest to, że wszystkie punkty smarowe są smarowane w tym samym czasie. Jest to ważne jeżeli układ smarowania jest zintegowany z maszyną. Systemy można podzielić na 3 grupy w zależności od sposobu uzyskiwania ciśnienia w układzie i odprężania. Systemy z pompamie jednocyklowymi, systemy z pompami wielocyklowymi i zaworami odprężającymi i systemy z napełniającymi i zaworami przełączającymi.  

SYSTEM CENTRO-MATIC Z POMPAMI JEDNOCYKLOWYMI:

Opis:

Smarowanie ciśnieniowe poprzez  pneumatyczną jednocyklową pompe tłokową (a). Linia główna tworzy jedną gałąź. Linia główna jest podłączona do dozowników jednoliniowych Centro-Matic.
Punkty smarowe są podłączone bezpośrednio do dozowników. system może być wyposażony w wyłącznik końcowy linii ( jako sprzęt dodatkowy), który może służyć do kontroli funkcji systemu. 
 



Funkcjonalność:

Po ropoczęciu cyklu smarowania pompa wykonuje jeden cykl pracy. Dzieku temu ciśnienie w systemie jest podniesiony do poziomu ciśnienia roboczego dozowników ( ciśnienie sprężonego powietrza do napędzania pompy, musi być tak ustawione aby odpowiadały wymaganemu ciśnieniu roboczemu) i ciśnieniu napędzającego pompę. Dzięki temu ciśnieniu roboczemu jest pompowana ustawiona ilość środka smarnego do punktów smarowych. Po krótkiej przerwie wraca tłok pompy do pozycji wyjściowej i podłącza przewód ciśnieniowy ze zbiornikiem na środek smaruj. Kiedy ciśnienie w systemie opada poniżej ciśnienia odprężającego zastosowanych dozowników przyjmują tłoczki dozujące do dozownika, pod działaniem sprężynek, w pozycję wyjściową. Zbiorniki w dozownikach zostaną napełnione środkiem smarnym i system jest przygotowany do kolejnych cykli ( odprężenie jest uzależnione od długości przewodów i temperatury - przy olejach są to od 10 do kilkudziesięciu sekund, przy smarach jest to od sekundy do minuty). Prawidłowe działanie systemu z pompą jednocyklową jest uzależnione od tego, że jedna dawka środka smarnego podawanego przez pompe jest większa niż wymagana na jeden cykl. Do sumy wszystkich dawet z punktów smarnych należy doliczyć dodatkową ilość środka smarnego, która po odprężeniu wraca do zbiornika. Tzn wymagana ilość smaruj potrzebna do przemieszczenia tłoczków - suma środka smarnego do napełnienia dozowników- plus ilość środka smarnego w przewodach głównych. Jeżeli nie będziemy sie stosować do tej zasady, system może zaprzestać prawidłowego działania. Z tego powodu konieczne jest wyeliminiowanie możliwości skręcania się przewodów ( nie wolno stosować węży)  

Standardowe elementy do systemu Centro-Matic z pompą jednocyklową:

  • a – Pompy

    • pneumatyczne pompy jednocyklowe dla smaru - Centro-Matic P-T z dawką środka smarnego na cm3 i smarowanie ciśnieniowe 7,4-20:1; 22,9-31:1; 35,2-25:1
    • pneumatyczne pompy jednocyklowe dla oleju - Centro-Matic P-O z dawką środka smarnego na cm3 i smarowanie ciśnieniowe 7,4-20:1; 39,3-20:1
    • hydraulicznepompy jednocyklowe dla oleju - Centro-Matic H-O z dawką środka smarnego na cm3 i smarowanie ciśnieniowe 45,9-5,75:1

  • b - Dozowniki CENTRO-MATIC

    • dla smaru SL 32, SL 33
    • dla oleju   SL 42, SL 43

Pozostałe części systemu:

  • Dodatki (sygnał poziomu środka smarnego w zbiorniku, zawory bezpieczeństwa, manometry itd).
  • Przewody smarne ( rurki, węże, złączki, uchwyty, elementy mocujące i materiały montażowe).  

Obszary zastosowania:

Smarowania takich maszyn jak automaty szklarskie, maszyny papiernicze, pakujące, rozlewnicze oraz maszyny robocze (ładowarki, koparki, maszyny rolnicze, górnicze, budowlane). 

SYSTEM CENTRO-MATIC Z POMPAMI WIELOCYKLOWYMI:

Opis:

Smarowanie ciśnieniowe za pomocą wielocyklowej pompy pneumatycznej (a). Główna linia tworzy jedną gałąź. Do głównej linii, która jest odłączana przez zaworu odprężające (b) podłączone są dozowniki jednoliniowe Centro-Matic (c). Punkty smarowe są połączone bezpośrednio z dozownikami. Punkty o małym zapotrzebowaniu na środek smarny mogą być podłączone za pomocą rozdzielacza progresywnego SSV. System musi być wyposażony w czujnik ciśniowy końca linii, który służy do osiągnięcia ciśnienia roboczego.  

Funkcjonalność:

Na początku cyklu smarowania zawór odprężający przestawia sie do pozycji gdzie jedej cykl pompy połączony jest z główną linią.Pompa zostaje włączona. W odrożnieniu od systemy jednocyklowego pompa pracuje ciągle po rozpoczęciu cylku aż do momentu gdy przełącznik ciśnieniowy zasygnalizuje osiągnięcie ciśnienia roboczego. Wtedy pompa zostaje wyłączona. Jeżeli używamy pompę ręczną możliwe jest uzyskanie wymaganego ciśnienia poprzez ruch trzpienia kontrolnego na rozdzielaczu. Po którkiej przerwie zawór odpreżający wraca do pozycji wyjściowej i łączy przewód ciśnieniowy ze zbiornikiem na środek smarny. Tak dochodzi do obniżenia ciśnienia w systemie. Zasada działania dozownika jest taka sama jak w powyższym przypadku.   

STANDARDOWE ELEMENTY DLA SYSTEMU CENTRO-MATIC Z POMPAMI WIELOCYKLOWYMI:

  • a – Pompy
  • Pompy z wbudowanym automatycznym zaworem odprężającym:

    • pompy ręczne dla smaru i oleju - Centro-Matic M-T a Centro-Matic M-O
    • pompy pneumatyczne Centro-Matic dla smaru i oleju o wydajności  [cm3/min]  oraz  smarowanie ciśnieniowe - T-197-40:1, T/O-492-50:1, O-197-40:1
    • pompy pneumatyczne Centro-Matic dla smaru i oleju o wydajności [cm3/min] oraz smarowanie ciśnieniowe - T-1700-50:1, O-3500-24:1

  • dalsze pompy:

    • elektryczne - ZPU 01/02, ZPU 08
    • pneumatyczne pompy beczkowe - PowerMaster III, Lubrigun

  • b - zawór odprężający
    • elektromagnetyczne 3/2
    • automatyczny i pneumatyczny
  • c - Dosierer Centro-Matic 
        dla smaru SL 1, SL 11, SL 32, SL 33
        dla oleju 
    SL 41, SL 42, SL 43, SL 44

Pozostałe części systemu:

  • Dodatki (sygnał poziomu środka smarnego w zbiorniku, zawory bezpieczeństwa, manometry itd).
  • Przewody smarne ( rurki, węże, złączki, uchwyty, elementy mocujące i materiały montażowe).  

Obszary zastosowania:

Linie produkcyjne w hucie szkła, przemysłu spożywczego i motoryzacyjnego. 

SYSTEM CENTRO-MATIC Z POMPAMI NAPEŁNIAJĄCĄ I ZAWORAMI PRZEŁĄCZAJĄCYMI:

Opis:

System tworzy pompy tłokowe (a) i kilka gałęzi tworzące główne przewody, które są podłączone do zaworu przełączającego (b). Punkty smarowe są podłączone bezpośrednio do dozowników Centro-matic (c) (lub przez montowane linie rozdzielaczy SSV).  Drugie wyjścia zaworów przełączających są podłączone do linii odprężającej i połączone ze zbiornikiem na środek smarny. Linia napełniająca, przy otwarciu zaworu przełączającego, jest zwykle wyposażona w akumulator ciśnienia.

Funkcjonalność:

Pompy napełniające podtrzymują stale ciśnienie w systemie, które odpowiada ciśnieniu roboczemu w zastosowanych dozownikach. Każda z gałęzi układu smarowania tworzy niezależny system. Ładowanie ciśnienia oraz odprężanie gałezi jest uruchamiane przez zawór przełączający.

Standardowe elementy dla systemu Centro-Matic  z POMPAMI NAPEŁNIAJĄCĄ I ZAWORAMI PRZEŁĄCZAJĄCYMI:

  • a – Pompy 

    • pneumatyczne pompy napełniające - PowerMaster III, Lubrigun

  • b - Zawory przełączające

    • elektromagnetyczne 3/2

  • c - Centro-Matic-rozdzielacz

    • dla oleju - SL 41, SL 42, SL 43, SL 44
    • dla smaru - SL 1, SL 11, SL 32, SL 33

Pozostałe części systemu:

  • Dodatki (sygnał poziomu środka smarnego w zbiorniku, zawory bezpieczeństwa, manometry itd).
  • Przewody smarne ( rurki, węże, złączki, uchwyty, elementy mocujące i materiały montażowe).  

Obszary zastosowania:

Produkcja, montaż, urządzenia przeładunkowe, itp. we wszystkich branżach. Szczególnie korzystne dla systemów smarowania olejem i smarem. Linie produkcyjne z dużą liczbą punktów smarnych.