Systemy smarowania otwartych przekładni

Smarowanie poprzez zębnik smarujący

Mit Schmierritzel

Charakterystyka:

Smarowanie przebiega w sposób kontaktowy, gdzie za pomocą swobodnie obracającego się zębnika nakładany jest środek smarny, który sprzężony z kołem zębatym.

Opis:

Zródłem środka smarnego jest elektryczna pompa tłokowa w wielu różnych wykonaniach (a), która jest podłączona bezpośrednio do trzpienia zębnika smarującego. Zębnik smarujący jest wykonany z miękkiego, ale wytrzymałego  materiału (np. z prasowanych, sklejonych płytek filcowych).  Zębnik ma wywiercone kanaliki, które zaczynają się na środku i kończą na ściankach zębów. Trzpień, na którym zębnik swobodnie się obraca jest wyposażony również w kanalik promieniowy. Kanalik promieniowy jest tak zlokalizowany, że centralnie wywiercony otwór (z dostępem do środka smarnego) połączony jest tylko z kanalikami z zębów, które się zazębiają.


Działanie:

Pompa smaruje środek smarny w określonym czasie.. Środek smarny transportowany jest przez trzpień rozdzielający oraz kanaliki w zębach zębnika smarującego i podczas zazębiania się zębów zębnika z wieńcem napędowym rozprowadzany jest na ściankach zębów.

Standardowe elementy:

  • a – Pompy
    • elektryczne P 203, P 215