Charakterystyka:
Jest to system smarowania, który jest przystosowany do smarowania łożysk mieszanką olejowo-powietrzną. Powietrze służy jako środek transportujący krople oleju, a jednocześnie jako środek chłodzący, który odprowadza ciepło z powierzchni. Dzięki powietrzu łatwiej jest uzyskać nadciśnienie w łożyskach, co utrudnia ingerencję kurzu w łożyska.
Opis:
Część olejową systemu tworzy pneumatyczna pompa jednocyklowa Centromatic (a), która jest połączona poprzez przewód ciśnieniowy z dozownikami. Dozowniki są podłączone do urządzenia mieszającego (b). Pompa posiada własny zbiornik na olej lub jest podłączona do odrębnego, większego zbiornika zewnętrznego. Część powietrzna tworzy urządzenie do powietrza (c) zamykanym zaworem, z którego powietrze pompowane jest do urządzenia mieszającego. Dodatkowo urządzenia do powietrza służy do sterowania pompą jednocyklową. Jednostki OV-SL 43 stworzenie z 1 do 4 sekcji do podłączenia 1-4 punktów smarowych. Każda sekcja wyposażona jest w dozownik Centromatic SL-43, gdzie istnieje możliwość ustalania dawki w zakresie od 0,016-0,131 cm3 na cykl. Jednostki EVDOL-FL (2, 4 lub 6 sekcji) można ustawiać w zakresach od 0,025 – 0,5 cm3 na cykl. Każda sekcja urządzenia mieszającego jest wyposażona w zawór dławiący, który umożliwia indywidualne ustalanie ilości przepływającego powietrza w każdej sekcji. Elementami łączącymi z punktami smarowymi są węże i szybkozłącza.
Funkcjonalność:
Cześć olejowa pracuje w cyklach (podobnie jak w systemie Centromatic z pompą jednocyklową). Przeniesiony olej pod ciśnieniem jest przepompowany do zbiornika mieszającego ustalonej sekcji OV-SL 43-4. Do zbiornika mieszającego jest także doprowadzone sprężone powietrze, które przechodzi także przez zewór redukcyjny z filtrem oraz przez zamykany zawór elektromagnetyczny. Całkowita ilość oleju, która jest transportowana do każdego łożyska, jest uzależniona od liczny cykli, tzn. od ciśnienia z jakim otwierany jest zawór powietrzny zasilający pompę Centromatic i od ustawionej liczby jednostek. Ilość powietrza w łożyskach jest sterowana przez zawory dławiące do każdego zbiornika mieszającego. Całkowite ciśnienie powietrza jest ustalane na zaworze redukcyjnym jednostki powietrza w taki sposób aby przepływ nie był zakłócany spadkami ciśnienia w sieci. Do zbiornika mieszającego na początku olej jest pompowany pulsacyjne, ale do łożyska mieszanka podawana jest gładko i jednorodnie. Opisane rozwiązanie umożliwa samodzielne, całkiem dokładnie ustalnie ilości sprężonego powietrza oraz oleju do każdego punktu smarowego.
Standardowe elementy :
a – Pompy
pneumatyczne pompy dla oleju
b – mieszane jednostki
OV-SL 43-1, OV-SL 43-2, OV-SL 43-3, OV-SL 43-4
EVDOL-FL-2, EVDOL-FL-4, EVDOL-FL-6
- c – jednostki powietrzne
- jednostki powietrzne 2/2 - 1/4" (dla mieszaniny)
- jednostki powietrzne 3/2 - 1/8" (dla pompy)
Pozostałe części:
- Dodatki (sygnał poziomu środka smarnego w zbiorniku, zawory bezpieczeństwa, manometry itd).
- Przewody smarne ( rurki, węże, złączki, uchwyty, elementy mocujące i materiały montażowe).